Skočiť na hlavný obsah
16.09.2025

Organizácia prvého semestra

Študenti, ktorí boli prijatí do nového programu Náboženská a kultúrna mediácia, prichádzajú z rôznych prostredí – od čerstvých absolventov stredných škôl až po odborníkov z IT sektora, školstva, umenia, verejnoprospešných organizácií či cirkevných spoločenstiev. Medzi prihlásenými sú aj ľudia s praktickými skúsenosťami v oblasti mediácie, mierových misií, médií, medzinárodných vzťahov či celospoločenských kampaní.

Pre prijatých študentov, ale aj pre ďalších záujemcov o štúdium, prinášame základné informácie o prvom – zimnom – semestri: jeho obsahu, harmonograme a možnostiach odbornej praxe.

image-20250719084126-1
Organizačný tím prípravy semestra, Vyšná Boca, júl 2025

 

Cesta sebapoznávania

Trojročné štúdium je tematicky usporiadané tak, aby viedlo študenta postupne k hlbšiemu poznaniu:

  • 1. rok: človek a vlastná identita,
  • 2. rok: spoločnosť a jej výzvy,
  • 3. rok: Boh a duchovný rozmer človeka.

Prednášky aj typy praxí budú v každom roku zamerané na zodpovedajúce tematické okruhy.

V prvom semestri sa študenti zamerajú najmä na objavovanie vlastnej identity, motivácií a postojov, zároveň však získajú prvé rámce na porozumenie kultúrnym a spoločenským výzvam dneška.

Tím pedagógov v zimnom semestri tvoria:

  • Mária Spišiaková, PhD. – filozofka a organizačný motor programu; predmet Filozofia a kritické myslenie,
  • Martin Šarkan, PhD. – prodekan pre štúdium a psychológ; predmet Filozofické hľadanie podstaty človeka,
  • prof. Miloš Lichner, SJ – rektor univerzity a osoba zopodvedná za teologické študijné programy na fakulte; predmet Človek v patristickej tradícii,
  • doc. Lukáš Jeník – odborník na umenie a filozofiu; predmet Kresťanstvo a etika v súčasnom pluralizme,
  • doc. Jozef Žuffa – prodekan pre rozvoj a pastorálny teológ zameraný na pastoračné plánovaniej; vedie Sociálno-psychologický výcvik zameraný na sebapoznanie,
  • prof. Miroslav Karaba – odborný garant a zodpovedná osoba za študijný program Náboženská a kultúrna mediácia.


Nácvik argumentačných zručností, Študijný program Základy kresťanskej filozofie a katolíckej teológie, Letný semester 2025

 

Flexibilita štúdia

Program je koncipovaný tak, aby ho zvládli aj tí, ktorí štúdium kombinujú s pracovnými alebo rodinnými povinnosťami. Preto ponúkame prehľad dôležitých termínov:

  • Úvodný týždeň: 16. – 19. september (osobná účasť na fakulte),
  • Druhý týždeň: 10. – 14. november (opäť prezenčne),
  • Online výučba: utorky a štvrtky od 18:00 do 20:00 (v období od 29. septembra počas 5 týždňov),
  • Záverečné hodnotenie praxe: 28. január (celodenné stretnutie na fakulte).

Odporúčame študentom vopred si tieto termíny poznačiť a zabezpečiť si potrebné voľno. Bližšie informácie k rozvhu hodín bude možné nájsť v sekcii Študent, taktiež ďalšie dôležité termíny týkajúce sa celkového harmonogramu štúdia.

image-20250502140618-1
Trojdňový pútnický seminár - Peripatetická škola filozofie, Študijný program Základy kresťanskej filozofie a katolíckej teológie, Letný semester 2025

 

Získavanie skúseností

Od začiatku štúdia kladieme dôraz na prax. Každý semester je potrebné absolvovať minimálne 80 hodín praxe, ktorú je možné rozvrhnúť do rôznych typov aktivít. Študenti si môžu vybrať z ponuky partnerských organizácií, kde sa budú podieľať na príprave, realizácii a postprodukcii alebo si po dohode zvoliť vlastnú komunitu či inštitúciu.

Možnosti praxe v zimnom semestri:

  • Konferencia Teológia tu a teraz – účasť a pomoc pri organizácii (20. september),
  • Skúsenostný víkend so sociálnou sestrou Martou Andraščíkovou, odborníčkou na pastorálny counseling  (celostné sprevádzanie) – terapeutické prístupy (7. – 9. november),
  • Organizácia a moderovanie diskusií Apeiron v Bratislave,
  • Príprava a vedenie synodálnych stretnutí vo farnostiach Devínska Nová Ves a Leopoldov,
  • Účasť na vzdelávaní v Národnom superpočítačovom centre – práca s umelou inteligenciou a jej aplikácia,
  • Zapojenie sa do programov Univerzity tretieho veku – vývoj nových foriem vzdelávania.

Študenti si už prvý týždeň výučby budú vyberať minimálne dve rôzne aktivity, aby si počas semestra vyskúšali rôzne kontexty a zručnosti pre mediáciu.